کشتی ها را از نظر های متفاوتی می توان تقسیم بندی کرد.

یکی از این موارد نگاه به عملکرد کشتی می باشد. در زیر می توان به این تقسیم بندی نگاه کرد.

ادامه مطلب را انتخاب کنید >>


1- کشتی های فله بر (Bulk Vessels): کشتی های فله بر همانطور که از نام آنها پیداست برای حمل بارهایی است که قابلیت فله بری را دارند. از جمله  کالاهای فله می توان گندم، ذغال سنگ، سنگ آهن و غیره را نام برد.


2- کشتی های کانتینر بر (Container Vessels):کشتی های کانتینر بر امروز بیشترین استفاده را در یگان های دریایی دارا می باشند و برای حمل کانتینرهای 45 ،40 ،20 فوتی استفاده می شوند. دارای ظرفیت های مختلف از حدود twenty-foot equivalent unit) TEU 85) تا بیش از TEU 15000 (در نسل هفتم از کشتی های کانتینر بر) وجود دارند.

3- کشتی های حمل کننده محموله های فله بسته بندی شده (Break-bulk Vessels): این نوع نیز برای بارهای فله به کار گرفته می شود، اما نه باراهای فله ایی شبیه به گندم که به صورت پمپ کردن به کشتی بارگیری می شوند. بارهایی بسته بندی شده ای مانند سیمان بسته بندی شده، شکر، چوب و غیره اشاره کرد.


4- کشتی های Roll on-Roll off) RO-RO): نوع چهارم از کشتی ها برای حمل ماشین آلات ( ماشین سواری ، کامیون و ... ) می باشد که ماشین ها از RAMP وادر کشتی می شوند. البته در بعضی از این نوع کشتی ها تریلی هایی که خود حامل بار می باشند نیز برای طی مسیری وارد این نوع کشتی ها می شوند. در مقابل بعضی از انواع این کشتی ها با عنوان های PCC (فقط حمل کننده اتومبیل – Pure Car Carriers) و PCTC (فقط حمل کننده اتومبیل و کامیون – Pure Car & Truck Carriers) هستند که امکان ذکر شده را برای حمل تریلی ندارند.


5- کشتی های چند منظوره (Multi-purpose Vessels): این نوع کشتی ها برای حمل ترکیبی از محموله های ذکر شده استفاده می شوند. این نوع کشتی ها بسیار قابل استفاده و مفید هستند، به خصوص برای مسیرهای خاصی که امکانات جابه جایی ساحلی ندارند و نیاز به کشتی هایی است که خود دارای جرثقیل هستند.

6- کشتی های یخچال دار (Reefer Vessels): این نوع از کشتی ها برای حمل محموله های یخ زده یا محموله هایی که باید دمای آن ها کنترل شود (مانند میوه و سبزیجات، گوشت یا ماهی) استفاده می شوند.


7- کشتی های تانکری (Tanker Vessels): بارهای حمل بارهای مایعی نظیر روغن و محصولات شیمیایی به کار می روند.


8- حمل کننده های گاز مایع (LNG Carriers): کشتی هایی مخصوص برای حمل گاز طبیعی مایع.


9- نفت کش ها (Crude Carriers): همانطور که از اسم این نوع از کشتی ها پیداست، برای حمل نفت خام استفاده می شوند که در دو دسته ی Very Large Crude Carriers) VLCC) و Ultra Large Crude Carriers) ULCC) قرار می گیرند.