سه تعریف مختلف از زوایای عرضی شناور وجود دارد : زاویه هیل1 ، لیست2 و لُل3.

زاویه هیل : هنگامیکه شناور بر اثر یک نیروی خارجی ( مانند موج و باد )، دچار تغییر زاویه عرضی می شود، این زاویه را هیل گویند. این زاویه حالت ایستایی دارد و هنگامیکه حرکت نوسانی شناور بر اثر یک نیروی خارجی مدنظر باشد، به آن حرکت رول گویند.

زاویه لیست : هنگامیکه شناور بر اثر یک نیروی داخلی ( مثلا جابجایی عرضی یک کانتینر یا بار داخل انبار ) دچار تغییر زاویه عرضی می شود و به یک طرف متمایل می گردد، به آن زا,یه لیست گویند.

زاویه لُل : اگر شناور دارای ارتفاع متاسنتر اولیه می باشد تا زاویه ای به نام زاویه لُل کج خواهد شد تا جاییکه مرکز بویانسی جابجا شده و امتداد نیروهای وزن و بویانسی در یک راستا قرار گیرند و در این حالت نقطه پرومتاسنتر بر روی مرکز ثقل قرار گرفته است در حالیکه قبل از کج شدن، نقطه متاسنتر در زیر ثقل قرار گرفته بود و تعادل ناپایدار داشتیم. در واقع این زاویه ناشی از ناپایداری شناور است که می تواند ناشی از قرار گرفتن بارهای سنگین در نقاط مرتفع کشتی باشد به گونه ای که باعث بالا آمدن مرکز ثقل تا بالای متاسنتر شده و ارتفاع متاسنتری منفی ایجاد کرده است. ( توجه شود که قرار گرفتن این بار ها منطبق بر خط مرکزی انجام و باعث ایجاد زاویه لُل شده است. ( بارگذاری نامتقارن روی کشتی در واقع باعث ایجاد زاویه ای می شود که بدان لیست گویند)).

1- heel

2- list

3- loll


منبع