انسان همواره نیازمند انتقال سیالات از مکانی به مکان دیگر بوده است.برخی سیالات باید در احجام بزرگ و در مسیرهای طولانی جابجا شوند: آب، نفت، گاز طبیعی، اتیلن و دی اکسید کربن از این قبیل سیالات هستند.سیالات دیگر در کمیتهای کوچکتر یا در مسیرهای کوتاهتری انتقال بیابند که از جمله آنها میتوان بخار، نیتروژن ، هوای فشرده، خون، شیر، نوشیدنیهای مختلف، هلیم، جیوه، نیتروگلیسیرین و مواد شیمیایی نام برد .
برای انتقال سیالات اصولاً سه راه وجود دارد. اولین راه شامل ریختن سیال در یک مخزن، انتقال مخزن پر شده به محل مورد نیاز و خالی کردن آن است. مخزن متحرک و روش پر و خالی کردن آن، اجزای اصلی این روش هستند. دومی عبارت است از ساخت یک لوله (یا کانال) از جایی که سیال وجود دارد به جایی که میخواهد برود و سپس سیال بوسیله پمپ انتقال مییابد. قناتها نیز که برای انتقال آب زیرزمینی در مسافتهای کوتاه و بلند در مناطق مختلفی از کشورمان ساخته شدهاند از این دست میباشند. سومین گزینه، که گاه در ترکیب با دو روش قبلی استفاده میشود، عبارت است از انتقال سیال درون یک جامد یا درون یک سیال دیگر که راحتتر انتقال مییابد.
فهرست :
مقدمه
فصل اول
1-1) تاریخچه لولهگذاری
فصل دوم
2-1) شرایط و کلیات طراحی خطوط لوله زیر دریایی
2-1-1)نکات حائز اهمیت در طراحی خطوط لوله دریایی
2-1-2)مراحل مختلف طراحی یک خط لوله زیردریایی
فصل سوم
3-1)روشهای لوله گذاری در دریا
3-1-1)استفاده از روش های کششی خط لوله
کشیدن خط لوله در سطح آب
کشیدن خط لوله در عمق نزدیک سطح آب
کشیدن خط لوله در عمق کنترل کننده
کشیدن خط لوله در عمق نزدیک بستر دریا
3-1-2) استفاده از شناور های مختلف لوله گذاری
3-1-2-1 بارج لولهگذار
اجزا وساختمان
3-1-2-2 روش لولهگذاری گسسته
روش S-Lay
روش J-Lay
3-1-2-3 مقایسه روش S-Lay و روش J-Lay
3-1-2-4 روش لولهگذاری پیوسته.
روش Reel-Lay
منابع
فایل های دریافتی :
1 . فایل ورد مربوط به اصل مقاله (37 صفحه)
2. فایل ورد مربوط به فهرست مقاله (3 صفحه)
3. فایل پاورپوینت (15 صفحه)
4. منابع
قابل ویرایش